2 6 opacity
  • Slideshow
  • Slideshow
  • Slideshow
  • Slideshow
  • Slideshow
  • Slideshow
  • Slideshow

Vad är smärta?
En varningssignal att något är fel i kroppen, den får oss att reagera så att en skada kan förhindras och inte förvärras
Tack vare smärta undviker man att göra en skada i kroppens vävnad värre genom att ex hålla sig stilla
En smärta kan inte mätas objektivt utan bara den som har smärtan vet hur den känns
Upplevelsen av smärta påverkas också av hur du mår i övrigt och hur orolig du är över smärtan

Olika typer av smärta:
Nociceptiv smärta- hudsmärta i ett intakt nervsystem. Med akupunktur minskar man den inflamatoriska processen och ger smärtlindring genom frisättning och aktivering av de spinala och centrala smärthämnings mekanismerna. Akupunktur ger en ökad cortisolfrisättning. Det kroppsegna kortisonet ökar.
Ischemi ger syrebrist i en muskel som leder till energibrist. Det ansamlas mjölksyra och koldioxid. Monotont arbete länge kan ge det. Akupunktur och massage ökar genomblödningen i en ischemisk muskel, krampen i muskeln släpper och smärtan minskar.
Degenerativ (smärta då brosket blir tunnare och ojämnare med åldern). Akupunktur och massage ger bättre genomblödning. De smärthämmande banorna aktiveras.

Vad är stress?
Kroppens biologiska och psykologiska svar på något som stressar oss, en händelse eller en situation som uppfattas som hotfull eller utmanande
Då vi upplever en situation som sätter större press på oss än vad vi kan leva upp till

Vad händer vid stress?
Kroppen sätter sig i högsta beredskap och massor av energi skickas till hjärta, muskler och till hjärnan, så vi ska klara den pressade situationen
Sympatiska nervsystemet jobbar och ser till att processer i binjurarnas märg kommer i gång och ser till att stresshormonerna adrenalin, noradrenalin och cortisol ökar i kroppen så att vi känner oss vakna och alerta. Puls och blodtryck ökar.

Hur kan du minska stressens påverkan?
Stressreducerande behandlingar bryter stressens påverkan. Kroppen fylls på med lugn och ro hormoner, som blir en bra motvikt till stresshormonerna. Vid stress behöver kroppen kommandon som ger en ändrad riktning för att hitta balans. Behandlingar är ett bra sätt att bryta stressens påverkan.
Jag erbjuder förebyggande och långsiktiga behandlingsprogram för stressrelaterade problem. Dessa innefattar olika behandlingar, massage, akupunktur, örtmedel, qigong, mindfulness, samtal och övningar där vi tittar på hur stress i din vardag påverkar dig och vad du kan göra åt det.

Vad är motvikt till stress?
I Nervsystemets olika delar finns det perifiera nervsystemet, det står under viljans kontroll och det autonoma nervsystemet som vi inte kan styra med viljan
Vi har också det sympatiska nervsystemet som ser till att kamp och flykt mekanismer aktiveras vid stress och det parasympatiska nervsystemet som minskar kroppens aktivitet, lugnar kroppen och själen och återskapar balans när vi varit stressade. De två systemen är bra om de kan reglera och balansera varandra
Kropp, själ och soma och psyke hänger samman. Vi kan förbättra de båda delarna genom att utveckla den ena delen. Mentalt är det bra att utveckla en konstruktiv inre dialog och erkänna och styra sina känslor
Beteendemässigt handlar det om att göra det som man mår bra av, som främjar hälsa och välbefinnande

Massage och kroppsbehandlingar
stimulerar utsöndring av oxytocin, kroppens ”lugn och ro hormon, välmående hormon” det aktiverar det parasympatiska nervsystemet. Hormonet är viktigt att ha då det är en motvikt till den negativa inverkan stress kan ge

Vad gör Traditionell kinesisk medicin (TCM) och Massage?
De stärker, behandlar och balanserar energiflödet i kroppen. Bra för att återfå nya krafter, minska smärta och stärka kroppens självläkande förmåga, så påfrestningar och stress lättare går att hantera.

Vad är Oxytocin?
Oxytocin är ett hormon som har starka effekter i kroppen. Utsöndringen av hormonet ger upphov till avslappning, lindrar ångest, sänker stressnivån och de ger förbättrad sömn och tarmfunktion. Hormonet underlättar inlärning, förbättrar koncentrationen, gör oss mindre rädda och aggressiva, förbättrar självkänslan och självförtroendet, gör oss generösare och de minskar smärta.
Det fylls på när vi får kroppskontakt som massage, vänskaplig beröring och när vi är i situationer där vi trivs och känner samhörighet. Att sola, träna, äta bra, proteinrik föda är också bra.

För att de effekter som oxytocinet ska finnas kvar i kroppen behöver förrådet fyllas på regelbundet.

Regelbundna, goda vanor är därför viktigt för att vi ska må bra

Problem
Jag behandlar smärta i axlar, nacke, höfter, ischias, problem i händer och armar, huvudvärk, migrän, matsmältningsproblem, sömnsvårigheter, cirkulationsproblem, menstruationsproblem, endometrios, impotens, oro, ångest, utmattning, orkeslöshet, högt blodtryck.

"Om du tänker för länge på nästa steg, kommer du tillbringa ditt liv stående på ett ben"

Kinesiskt ordspråk

Boka din behandling HÄR

Hälsa och Välbefinnande

Kan bibehållas bra genom mat, vila, träning och regelbunden personlig omsorg.

Att skapa  utrymme i vardagen för återkommande friskvårdsbehandlingar är en vana och ett sätt att leva.

actiway
Wellnetlogga